کاسه چرخ عقب پژو ۴۰۵
تماس بگیرید
کاسه چرخ عقب پژو ۴۰۵ یک قطعه مصرفی است که به مرور زمان ساییده یا تاب بر میدارد. به منظور حفظ ایمنی خود و سرنشینان، توصیه میشود همیشه از قطعات باکیفیت و استاندارد استفاده شود.
نحوه ثبت سفارش
جهت ثبت سفارش و یا اخذ نمایندگی با شمارههای زیر تماس حاصل نمایید:
کاسه چرخ عقب پژو ۴۰۵: قلب ترمزگیری در محور عقب
پژو ۴۰۵، به عنوان یکی از خودروهای پرتیراژ در بازار ایران، سالهاست که بخشی جداییناپذیر از ناوگان حمل و نقل کشور محسوب میشود. یکی از بخشهای فنی و حیاتی این خودرو، سیستم ترمز آن است که علیرغم پیشرفتها و استفاده از ترمزهای دیسکی در محور جلو، همچنان در چرخهای عقب از سیستم ترمز کاسهای بهره میبرد. در این میان، کاسه چرخ عقب پژو ۴۰۵ نقش محوری و حیاتی را در توقف ایمن خودرو ایفا میکند.
کاسه چرخ چیست و چگونه کار میکند؟
کاسه چرخ (یا درام ترمز) قطعهای فلزی و معمولاً چدنی استوانهای شکل است که به توپی چرخ عقب متصل میشود و همراه با چرخ میچرخد. این قطعه در واقع محفظهای بسته برای نگهداری اجزای داخلی سیستم ترمز کاسهای شامل کفشکهای ترمز، لنتهای هلالی، سیلندر ترمز چرخ و فنرهای رگلاژ است.
هنگامی که راننده پدال ترمز را فشار میدهد، نیروی هیدرولیکی از طریق سیلندر چرخ، کفشکهای ترمز را به دیواره داخلی کاسه فشار میدهد. اصطکاک ایجاد شده بین لنتهای کفشک و سطح داخلی چرخندهٔ کاسه، باعث کاهش سرعت دوران چرخ و در نهایت توقف خودرو میشود. در خودروهایی مانند پژو ۴۰۵، ترمز دستی نیز با مکانیسم سیم و اهرم، مستقیماً کفشکها را به دیواره کاسه قفل میکند.
اهمیت کیفیت و جنس کاسه چرخ در ایمنی
کیفیت ساخت کاسه چرخ، مستقیماً بر عملکرد ترمز و ایمنی خودرو تأثیر میگذارد. کاسه چرخهای پژو ۴۰۵ باید دارای ویژگیهای زیر باشند:
- مقاومت حرارتی بالا: در فرآیند ترمزگیری، گرمای بسیار زیادی تولید میشود. جنس چدن با کیفیت، توانایی بالایی در جذب و دفع این حرارت دارد. اگر کاسه چرخ از مواد نامرغوب باشد، داغ شدن بیش از حد (Fading) رخ داده و قدرت ترمز بهشدت کاهش مییابد.
- حداقل تاببرداشتگی: در اثر حرارتهای متناوب، کاسه چرخ ممکن است تاب بردارد. یک کاسه چرخ تابدار باعث میشود لنتها بهصورت ناموزون با سطح تماس پیدا کنند که نتیجه آن لرزش شدید در پدال ترمز و فرمان و کاهش بازدهی ترمزگیری است.
- ابعاد استاندارد: قطر داخلی و ابعاد کلی کاسه باید کاملاً مطابق با استاندارد کارخانه باشد تا کفشکها به درستی تنظیم (رگلاژ) شده و درگیری کامل و یکنواخت با سطح کاسه برقرار شود.
علائم هشدار دهنده خرابی کاسه چرخ عقب
توجه به علائم زیر میتواند از بروز حوادث و کاهش هزینههای تعمیراتی جلوگیری کند:
- صدای سوت یا سایش فلز به فلز: اگر لنتها به طور کامل تمام شده باشند، کفشک فلزی مستقیماً با کاسه تماس پیدا کرده و صدای ناهنجاری تولید میکند و باعث شیار افتادن روی سطح کاسه میشود.
- لرزش پدال ترمز و فرمان: تاب برداشتن کاسه چرخ باعث میشود هنگام ترمزگیری، نوسان و لرزش به پدال ترمز و سپس به اتاق خودرو منتقل شود.
- ضعف در عملکرد ترمز عقب: اگر احساس میکنید نیروی ترمزگیری چرخهای عقب به شدت کاهش یافته، ممکن است کاسه چرخ بیش از حد ساییده شده یا دچار مشکل شده باشد.
- کاسه چرخ داغتر از حد معمول: داغ شدن بیش از حد حتی پس از یک رانندگی معمولی، نشاندهندهٔ درگیری دائم لنت با کاسه یا عدم دفع حرارت مناسب است.
نکته حیاتی: تفاوت کاسه چرخ ساده و ABS
در هنگام خرید کاسه چرخ برای پژو ۴۰۵، بسیار مهم است که به سیستم ترمز خودرو توجه کنید. مدلهای جدیدتر پژو ۴۰۵ مجهز به سیستم ABS هستند که برای عملکرد صحیح سنسور سرعت چرخ، نیاز به کاسه چرخ مخصوص ABS (که دارای دنده یا مگنت است) دارند. استفاده از کاسه چرخ ساده در خودروی ABSدار، باعث از کار افتادن سیستم ضد قفل و روشن شدن چراغ هشدار ABS خواهد شد.
جمع بندی
کاسه چرخ عقب در پژو ۴۰۵ یک قطعه مصرفی است که به مرور زمان ساییده یا تاب بر میدارد. به منظور حفظ ایمنی خود و سرنشینان، توصیه میشود همیشه از قطعات باکیفیت و استاندارد (مانند برندهای مورد تأیید خودروساز) استفاده کرده و در صورت مشاهده هرگونه علائم خرابی، در اسرع وقت نسبت به تعویض یا تراشکاری (در صورت امکان) آن اقدام کنید. یک سیستم ترمز سالم و قوی، ضامن اصلی رانندگی آسوده خاطر است. (حدود ۶۰۵ کلمه)
| برند |
آرال تک |
|---|---|
| ضریب مصرف |
2 |
| گارانتی |
یک سال |

دیدگاهها
هیچ دیدگاهی برای این محصول نوشته نشده است.