10 نشانه خرابی جلوبندی پراید که نباید نادیده بگیرید!
جلوبندی خودرو یکی از مهمترین بخشهای فنی است که نقش مستقیمی در فرمانپذیری، تعادل، راحتی رانندگی و ایمنی دارد. اگر صاحب خودروی پراید هستید، باید بدانید جلوبندی این خودرو نسبت به بسیاری از خودروهای دیگر کمی ضعیف و حساستر بوده و در برابر ضربات و ناهمواریهای جادهای آسیبپذیرتر است. در این مطلب از مقالات آرال تک سراغ 10 نشانه اصلی خرابی جلوبندی پراید میرویم که باید آنها را جدی بگیرید.
1. کشیدن خودرو به یک سمت
اگر هنگام رانندگی متوجه شدید که پراید شما به سمت چپ یا راست کشیده میشود، اولین چیزی که باید بررسی کنید، وضعیت جلوبندی است. این مشکل معمولاً به خاطر خرابی سیبکها، بوشهای طبق یا خرابی کمکفنرها اتفاق میافتد. در بسیاری از موارد، این مورد یکی از واضحترین علائم خرابی جلوبندی پراید است.
برخی ممکن است این علامت را نشانه میزان فرمان اشتباه در نظر بگیرند. در حالاتی دیگر، جلوبندی هم ممکن است در کشیده شدن خودرو به یک سمت دخیل باشد. برای تست این مورد، ماشین را مستقیم و با سرعت 80 کیلومتر در ساعت برانید و سپس فرمان را رها کنید. اگر ماشین مسیر مستقیم طی کند، مشکلی وجود ندارد. اما اگر فرمان به یک سمت کشید، این مشکل را جدی بگیرید.
2. شنیدن صداهای غیرعادی از زیر خودرو
یکی از نشانههای روتین خرابی جلوبندی، شنیدن صداهایی مثل تقتق، کوبش یا جیرجیر هنگام عبور از دستاندازها یا چالههاست. اگر این صداها را در بخش جلویی خودرو میشنوید، احتمالاً قطعاتی مانند سیبک فرمان، طبق، کمک فنر یا بوشهای سیستم تعلیق دچار فرسودگی شدهاند. بیتوجهی به این صداها میتواند به آسیبهای جدیتر منجر شود. در مطلبی دیگر، ما خرابی سیبک خودرو را کامل بررسی کردهایم؛ اگر علاقمند هستید، پیشنهاد میکنیم حتما آن مطلب را هم مطالعه کنید.
3. لرزش فرمان در سرعتهای بالا از علائم خرابی جلوبندی پراید
وقتی در سرعتهای بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت فرمان پراید شروع به لرزش میکند، باید به سلامت جلوبندی مشکوک شوید. این لرزشها معمولاً ناشی از بالانس نبودن چرخها، خرابی پلوس یا تنظیم نبودن زوایای چرخ (زاویه کمبر و کستر) است. چنین لرزشهایی ممکن است روی کنترل خودرو تأثیر مستقیم بگذارند. علاوه بر این، این لرزش ها نشانی از سایش نابرابر لاستیکها هم میتواند باشد. در هر صورت، بهتر است لرزش فرمان را جزو یکی از مهمترین علائم خرابی در نظر داشته باشید.
4. فرمانپذیری سخت و ناپایدار در پراید
فرمانپذیری پراید به علت سبک بودن ماشین، بهطور کلی نرم است. اما اگر احساس میکنید خودرو دیر به فرمون پاسخ میدهد یا کنترل آن دشوار شده یا فرمان دادن به خودرو در سرعت پایین یا ساکن دشوار است، باید سیستم جلوبندی را بررسی کنید. مشکلات در سیبکها، بوشها و میل تعادل میتواند باعث چنین رفتاری شود. این مورد هم از مهمترین علائم خرابی جلوبندی پراید محسوب میشود که گاهی نادیده گرفته میشود.
5. ساییدگی نامتقارن لاستیکها
به لاستیکهای جلو دقت کنید. اگر متوجه شدید که یک طرف لاستیک بیشتر از طرف دیگر ساییده شده، به احتمال زیاد زاویه چرخها یا تنظیم نبودن اجزای جلوبندی دلیل آن است. در چنین شرایطی، علاوه بر هزینهی تعویض لاستیک، ممکن است خسارات دیگری هم به اجزای جلوبندی وارد شود. همین سایش نابرابر باعث از بین رفتن تعادل ماشین در سرعت بالا هم میتواند شود.
6. کوبش بیش از حد هنگام عبور از دستانداز

اگر هنگام عبور از ناهمواریها احساس میکنید که خودرو کوبش شدیدی دارد یا ضربه به کابین منتقل میشود، کمکفنرها یا بوشهای فرسوده جلوبندی عامل اصلی هستند. پرایدی که کمکفنرهای ضعیف دارد، هم کنترل سختتری دارد و هم عمر سایر قطعاتش کاهش مییابد. این کوبشها میتوانند یکی دیگر از علائم خرابی جلوبندی پراید باشند.
7. ناپایداری خودرو در پیچها از علائم خرابی جلوبندی پراید
خودرویی با جلوبندی سالم باید در پیچها بدون مشکل و کاملا پایدار عمل کند. اگر در هنگام چرخیدن به چپ یا راست احساس میکنید خودرو بیش از حد متمایل یا کج میشود یا کنترل آن سختتر شده یا ماشین فرمان میزند، احتمال خرابی در میل تعادل یا کمکفنر وجود دارد. این مورد را نیز جدی بگیرید چون مستقیماً به امنیت رانندگی مربوط است.
8. شنیدن صدای تقه هنگام چرخاندن فرمان
وقتی فرمان را به چپ یا راست میچرخانید و صدای “تقه” یا “ضربه” میشنوید، ممکن است سیبکها یا اتصالات جلوبندی مانند کله پولوس لق شده باشند. این صدا مخصوصاً در هنگام پارک دوبل یا چرخاندن فرمان درجا بیشتر شنیده میشود. این مورد یکی از رایجترین علائم خرابی جلوبندی پراید است که کاربران زیادی آن را تجربه میکنند. بهتر است قبل از ایجاد خرابی بسیار شدید، این عامل را هم رفع کنید.
9. بالا رفتن مصرف سوخت
تعجب نکنید! خرابی جلوبندی میتواند باعث افزایش مصرف سوخت شود. وقتی چرخها تنظیم نیستند یا زاویههای چرخها بههم خوردهاند، مقاومت حرکت خودرو افزایش مییابد و موتور برای حفظ سرعت باید سوخت بیشتری بسوزاند. اگر مصرف بنزین پرایدتان بالا رفته و دلیل مشخصی ندارد، حتماً به وضعیت جلوبندی نگاهی بیندازید.
10. بوی لاستیک سوخته یا داغ شدن بیش از حد چرخها
در برخی موارد، خرابی در جلوبندی باعث میشود بخشی از لاستیک با قسمتهایی از بدنه یا سیستم ترمز تماس پیدا کند. این موضوع میتواند باعث بوی سوختگی، افزایش دمای رینگ و حتی آتش گرفتن لاستیک در موارد شدید شود. اگر چنین علائمی دیدید، بدون تعلل به مکانیکی مراجعه کنید.
چرا نادیده گرفتن این علائم خطرناک است؟

نادیده گرفتن علائم خرابی جلوبندی پراید نهتنها باعث آسیب به بخشهای مختلف خودرو میشود بلکه مستقیماً با جان شما و سرنشینان در ارتباط است. رانندگی با جلوبندی خراب میتواند در سرعت بالا یا شرایط اضطراری باعث انحراف خودرو، تصادف و حتی واژگونی شود.
چطور از خرابی جلوبندی جلوگیری کنیم؟
برای جلوگیری از بروز یا تشدید علائم خرابی جلوبندی پراید موارد زیر را رعایت کنید:
- از رانندگی با سرعت زیاد روی چالهها و دستاندازها خودداری کنید.
- بهصورت دورهای جلوبندی را چک کنید (هر ۶ ماه یکبار یا هر ۱۰ هزار کیلومتر).
- از لاستیکهای مناسب و تنظیم باد شده استفاده کنید.
- چرخها را تنظیم زاویه (میزان فرمان) کنید.
- کمکفنرها و سیبکها را در صورت فرسودگی تعویض نمایید.
سخن پایانی
جلوبندی بخش حساسی از خودرو است که نباید نسبت به آن بیتفاوت بود. اگر یکی از نشانههای بالا را در خودروی پراید خود مشاهده کردید، بهتر است فوراً آن را بررسی و در صورت نیاز تعمیر کنید. به یاد داشته باشید که بیشتر علائم خرابی جلوبندی پراید در مراحل اولیه قابل تشخیص و رفع هستند. اما اگر نادیده گرفته شوند، هزینههای سنگینی به دنبال خواهند داشت. برای دریافت مشاوره رایگان و خرید بهترین قطعات جلوبندی پراید، به فروشگاه ما سر بزنید.